اولین کارگاه آموزشی بین المللی معرفی نظام های رتبه بندی دانشگاهی در تاریخ 15 و 16 تیرماه 1400 مصادف با 6 و 7 جولای 2021 توسط مرکز همکاریهای علمی بین المللی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، به میزبانی دانشگاه الزهرا، و با همکاری دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برگزار شد.این کارگاه آموزشی مجازی صبح روز سه شنبه 15 تیرماه با تلاوت قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرد.
در روز نخست کارگاه، پس از پخش فیلم معرفی دانشگاه الزهرا، دکتر عبدالحمید علیزاده معاون همکاریهای تخصصی مرکز همکاریهای علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی سخنانی با ابراز خوشوقتی از برگزاری کارگاه اموزشی و تقدیر از میزبانی دانشگاه الزهرا و همکاری دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل که کارگاه آموزشی با همین عنوان را در سطح ملی در دی ماه سال گذشته برگزار نموده است، این رویداد را حاصل هم افزایی سه بخش آموزش عالی کشور، شامل کارگروه مطالعاتی مرکز همکاریهای علمی بین المللی وزارت عتف، به مدیریت دکتر هادی محمدزاده، دانشگاه نوشیروانی بابل و دانشگاه الزهرا در عرصه بین المللی سازی اموزش عالی دانست. وی بر اهمیت ارتقائ رنکینگ آموزش عالی کشور که منجر به حضور دانشگاهها در عرصه ی بازاریابی آموزش عالی جهانی خواهد شد، و ضرورت برندسازی دانشگاههای ایرانی به منظور دیده شدن و شنیده شدن در عرصه های بین المللی تاکید نمود. دکتر علیزاده برگزاری این کارگاه آموزشی را در چارچوب برنامه های حمایتی وزارت علوم برای توسعه بین المللی سازی آموزش عالی کشور دانست و ابراز امیدواری کرد سخنان کارشناسان بین المللی رتبه بندی دانشگاهی طی دو روز برگزاری کارگاه، تاثیر مثبتی بر آموزش کارشناسان دانشگاههای کشور درخصوصمستندسازی فعالیتها به منظور ارتقای رنکینگ دانشگاه برجای گذارد.
در ادامه دکتر پریچهر حناچی مدیر همکاریهای علمی بین المللی دانشگاه الزهرا با خوشامدگویی به شرکت کنندگان، ضمن تاکید بر اهمیت دانشگاهها به عنوان سازمان های نظام مند و چندبعدی، با توجه به عملکردهای متفاوت آموزش عالی، بر نقش دانشگاهها به عنوان نهادهای تحقق سیاستهای توسعه ای کشور، با تربیت نیروی انسانی متخصص، آموزش شهروندان فرهیخته، تولید دانش و انتشار یافته های علمی پژوهشی در تحقق توسعه ی پایدار تاکید نمود. وی با تاکید بر تاثیر رتبه بندی بر شناسایی مسیر توسعه و پیشرفت دانشگاهها افزود: اگر رتبه بندی دانشگاهها بتواند ارزش ها و توانمندی های هر موسسه را به صورتی درست و دقیق اندازه گیری نماید، کاربردهای فراوانی خواهد داشت. نتایج رتبه بندی ها مهم ترین نقاط ضعف و قوت دانشگاهها را شناسایی و مسیر توسعه و پیشرفت آنها را مشخص خواهد نمود. این کاربرد تنها در صورتی عملی خواهد شد که نظام رتبه بندی بتواند با استفاده ازمجموعه ای کامل و دقیق از معیارهای مناسب، توانایی های دانشگاه را در ارتباط با نیازهای جامعه اندازه گیری نماید.
دکتر مصطفی رحیم نژاد مدیر همکاریهای علمی بین المللی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در سخنرانی خود توجه به رتبه بندی دانشگاهی را به عنوان یک امکان تبلیغاتی رایگان برای دانشگاهها یک ضرورت انکارناپذیر دانست که موجب افزایش جذب دانشجویان بین المللی و نیروی انسانی کارآمد در دانشگاهها می شود. وی افزود: افزایش جذب دانشجویان بین المللی خودبخود منجر به جذب منابع مالی در دانشگاه و همچنین در شهرستان شده است. وی در مورد چالشهای نظام های رتبه بندی دانشگاهی گفت: دسترسی به یک نظام جامع و کامل که همه جوانب و رسالتهای یک دانشگاه را مدنظر قرار دهد، بسیار دشوار است. توجه به روش شناسی نظام های رتبه بندی برای ارزیابی فعالیتهای دانشگاهی بسیار مهم است. علاوه بر این هر نظام رتبه بندی نیز در طول زمان معیارهایش را مورد تجدیدنظر قرار می دهد. دکتر رحیم نژاد مشکل اصلی رتبه بندی دانشگاههای کشور را در دسترس نبودن اطلاعات مورد نیاز و ضعف مستندسازی فعالیتها دانست و بر ضرورت همکاری و ارتباط بیشتر حوزه های مختلف دانشگاهی، معاونت ها و دانشکده ها و پژوهشکده ها، و تشکیل کمیته های ارزیابی عملکرد در دانشگاهها به منظور جمع آوری داده های مورد نیاز برای شرکت در نظام های رتبه بندی دانشگاهی تاکید کرد.
در ادامه دکتر هدی قریشی معاون برنامه ریزی مدیریت امور بین الملل دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل درخصوص نحوه جمع آوری داده های مورد نیاز برای رنکینگ تایمز و کیواس، از جمله شاخصهای آموزشی، پژوهشی، اختراعات، ارجاعات، شرکت اعضای هیات علمی در مجامع بین المللی و... توضیحات مبسوطی ارائه داد. دکتر کسری پیرزاده کارشناس ارشد همکاریهای بین المللی دانشگاه مذکور نیز درخصوص معرفی تعدادی از موسسات رنکینگ دانشگاهی، THE, QS, ARWU, ISC ، رتبه بندی تاثیر Impact Ranking ، تجربه ها و چالشها، مطالب مفید و کاربردی ارائه نمود.
نشست بعدازظهر روز اول کارگاه به سخنرانی آقای فیل بتی کارشناس ارشد موسسه رتبه بندی آموزش عالی تایمز اختصاص داشت. وی با ارائه نمودارهای مربوط به رتبه بندی 47 دانشگاه ایرانی در موسسه تایمز، رتبه کشورمان را یازدهم دانست و افزود: افزایش مشارکت دانشگاههای ایرانی از سال 2018 قابل ملاحظه است. فیل بتی در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت تجدیدنظر در معیارهای رتبه بندی باعنایت به بازسازی و جهت دهی فعالیتهای دانشگاهی تاکید نمود. از جمله تمهیدهای موسسه تایمز،محدودسازی عناوین فعالیتها به تعداد 17 مورد با هدف تسهیل شرکت دانشگاهها در رتبه بندی جهانی است.
نشست پایانی کارگاه آموزشی به راهنمایی عملی رتبه بندی تاثیرگذاری دانشگاهها - Impact Ranking - و پرسش و پاسخ شرکت کنندگان در این خصوص توسط دکتر مصطفی رحیم نژاد اختصاص داشت. برنامه های روز اول این کارگاه آموزشی با شرکت حدود 200 نفر از کارشناسان و مدیران بین الملل دانشگاههای سراسر کشور، در ساعت 17 به پایان رسید. به تمامی شرکت کنندگان گواهینامه شرکت در کارگاه آموزشی رتبه بندی دانشگاهی اعطا خواهد شد.