دوازدهمین نشست سراسری هماندیشی معاونان و مدیران بینالملل دانشگاهها و مراکز آموزش عالی با عنوان «دیپلماسی علمی در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰؛ با تاکید بر افقهای جدید؛ حرکتهای نو» روز یکشنبه 4 مهر ماه 1400 با حضور دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری، دکتر حسین سالار آملی مقام وزیر و رئیس مرکز همکاریهای علمی بین المللی، دکتر عبدالحمید علیزاده معاون مرکز همکاریهای علمی بین المللی و روسای برخی دانشگاه های کشور از جمله تهران، ومعاونان و مدیران بین الملل دانشگاه ها و پژوهشگاههای سراسر کشور برگزار شد.
در این نشست به چندین محور پرداخته شد که اهم این محورها تبيين سياستهای كلان همکاریهای علمي دوجانبه و سازمانهای علمي تخصصي در هزاره جديد، تبيين محورهای ديپلماسي علم و فناوی در بستر توسعه زبان فارسي در هزاره جديد، و بیان تجارب موفق بود. همچنین شرکت کنندگان در نشست، در راستای گسترش زبان و ادبیات فارسی در چهارچوب دیپلماسی علم و فناوری، به بحث و تبادل نظر پرداختند.
دکتر زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سخنان خود درخصوص «دیپلماسی علمی» ، با بیان اینکه ۳۰ درصد برونداد علمی کشور با مشارکت عرصه بینالمللی است، گفت: برای کمک به دیپلماسی علمی باید برای دیپلماسی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نیز برنامههای مدون داشته باشیم و برای تحقق این امر نیاز به مطالعات تطبیقی ملی و فراملی داریم. وی با بیان این که برای تحقق دیپلماسی علمی کشور باید بسترهای نرم افزاری و سختافزاری لازم فراهم شود، خاطرنشان کرد: دیپلماسی علمی باید در سطح دانشجویی، دانشگاهها، پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد و پژوهشگاهها به صورت جدی پیگیری شود. همچنین برای تحقق دیپلماسی علمی باید فرهنگسازی شود و فرهنگ دیپلماسی علمی با فرهنگ دانشگاهی عجین گردد.
وی با اشاره به اینکه باید دیپلماسی علمی را بومی کنیم، بیان کرد: در دیپلماسی علمی نیاز است عرصهها را احصاء کنیم و برای هر عرصه برنامهریزی لازم صورت گیرد. همچنین باید بتوانیم در شرایط سخت از دیپلماسی علمی طوری بهرهمند شویم که منجر به عقد قراردادهای همکاری علمی بین المللی گردد. باید به گونهای برنامهریزی کرد که استادان هم در تقویم آموزشی و هم خارج از آن، در دیپلماسی علمی نقش فعال داشته باشند.
دکتر سالار آملی قائم مقام وزیر و رئیس مرکز همکاریهای علمی بینالمللی وزارت علوم نیز در سخنان خود گفت: وقتی از منظر راهبرد کلان بین المللی وزارت علوم به مجموعه تحولات جهانی بپردازیم، افقهای جدیدی را در آینده تعاملات بینالمللی مشاهده میکنیم که نیازمند حرکتهای نو، بر پایه تجربیاتی است که از بستر بینالمللیسازی آموزش عالی به دست آمده است. وی افزود: در شرایط کنونی، در سپهر متفاوت و تازهای از تعاملات علمی بین المللی قرار گرفتهایم. از سویی، حرکت رو به رشد همکاریهای علمی بین المللی را در سالهای اخیر شاهد بودهایم و از سوی دیگر، موانعی در مسیر همکاریهای علمی بین المللی به وجود آمده است.
وی با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید گفت: بر اساس برنامههای وزیر محترم علوم، نشست هماندیشی معاونان و مدیران بینالملل دانشگاهها به منظور بررسی، تبیین و تدوین سیاستهای همکاری در چهار حوزه اصلی همکاریهای دوجانبه و چندجانبه بینالمللی، سازمانهای تخصصی علمی بینالمللی و همچنین دیپلماسی علم و فناوری بر بستر گسترش زبان فارسی برگزار میشود.
دکتر حناچی مدیر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه الزهرا نیز طی سخنانی به معرفی مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه الزهرا (آزفا)، اهم فعالیتهای مرکز، از جمله برگزاری کارگاههای آموزشی آنلاین در زمینه مهارتهای گوناگون زبان فارسی پرداخت. وی همچنین به بیان مهم ترین همکاریهای مرکز آزفای دانشگاه الزهرا با مراکز آموزش زبان فارسی داخل و خارج کشور، و انعقاد تفاهمنامه های همکاری با دانشگاه های خارج از کشور اشاره نمود.
دکتر حناچی پیشنهاد کرد که تعامل بیشتری میان وزارت عتف و دانشگاه ها و مراکز آموزش زبان فارسی صورت گیرد، تا این مراکز بتوانند در راستای گسترش همکاری های بین المللی فعال تر عمل نمایند. وي همچنین از آمادگی دانشگاه الزهرا برای جذب فرصت های مطالعاتی دانشجویان در زمینه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، با راهنمایی اساتید این دانشگاه خبر داد و ابراز امیدواری کرد با همکاری بیشتر وزارت عتف، بانک اطلاعاتی مراکزی که نیاز به راه اندازی کرسی زبان فارسی در خارج از کشور دارند، در اختیار دانشگاه ها جهت گسترش هر چه بیشتر زبان فارسی قرار گیرد.