دومین همایش ملی بین المللی سازی پژوهش و آموزش در ایران با حضور شش دانشگاه ایرانی و سه دانشگاه اروپایی عضو کنسرسیوم پروژه بین المللی سازی آموزش عالی در ایران در روز چهارشنبه 4 مهرماه 1397 با حضور معاونان و مدیران دفاتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه های کشور به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار گردید. دکتر پریچهر حناچی، مدیر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه الزهرا به همراه دو تن از کارشناسان دفتر بین الملل دانشگاه، دکتر مریم دلفان عضو کارگروه آسیا و اقیانوسیه دانشگاه الزهرا و هیأت علمی گروه فیزیولوژی ورزشی، و دکتر ندا عبدالوند معاون پژوهشی و بین الملل دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهرا در این همایش شرکت نمودند.
در برنامه افتتاحیه همایش دکتر حمید رضا علومی یزدی معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی در خصوص بین المللی سازی پژوهش در ایران، ضرورت ها و موانع سخنانی ایراد کرد؛ وی بر ضرورت تدوین برنامه استراتژیک بین المللی سازی دانشگاه ها و تعیین اولویتها به منظور پیشگیری از هرز رفتن بودجه ها و امکانات تأکید نمود. وی همچنین ضرورت کسب مهارتهای روابط بین المللی و جذب منابع لازم و کافی برای به نتیجه رسیدن استراتژی های تدوین شده بین الملل دانشگاه ها را برشمرد.
دکتر ماندانا تیشه یار مدیر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه علامه طباطبائی گزارش عملکرد و دستاوردهای سه ساله پروژه بین المللی سازی آموزش عالی در ایران را ارائه داد. از جمله نتایج این پروژه تدوین کتاب بین المللی سازی دانشگاه ها در ایران و تنظیم راهبردنامه بین المللی سازی آموزش عالی در ایران می باشد.
دکتر یدالله مهر علیزاده عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز سخنران بعدی برنامه افتتاحیه بود، که در خصوص دلایل توسعه نیافتگی اقتصادی ایران وتأثیر آن بر بین المللی سازی دانشگاه ها به توضیح نقش منفی مداخله بخش دولتی در اقتصاد و عدم پیشبرد خصوصی سازی به منظور ایجاد نظام تولید ثروت مبتنی بر دانش در کشور سخنانی ایراد نمود.
دکتر علی خورسندی مدیر امور پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی نیز در سخنان خود در خصوص الزامات و راهکارهای بین المللی شدن پژوهش و آموزش عالی در ایران، ضرورت آگاهی از منابع گرنت های پژوهشی بین المللی، به روز رسانی محتواهای درسی آموزشی و دو زبانه سازی آموزش عالی مطالبی بیان کرد.
سپس بحث و تبادل نظر بین حاضران صورت پذیرفت. دکتر حناچی در خصوص ضرورت توجه به معیارهای فعالیت بین المللی در میان هیأت علمی دانشگاه ها سخنان کوتاهی بیان نمود. وی گفت: تمامی برنامه ریزی های راهبردی و اصلاح ساختار بین الملل دانشگاه ها زمانی به نتیجه مثبت می رسد که همکاری اعضای هیأت علمی دانشگاه ها را به همراه داشته باشد؛ و در حقیقت مجریان واقعی برنامه های همکاری بین المللی دانشگاه ها اساتید دانشگاه هستند.
دکتر دلفان نیز ضمن اشاره به راه اندازی کارگروه های بین المللی متشکل از اساتید علاقه مند به همکاری های بین المللی در دانشگاه الزهرا، بر ضرورت تقویت راه های ارتباطی اعضای هیأت علمی با خارج از کشور تأکید نمود.
دکتر واحدیان مظلوم عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد نیز به ارائه توضیحات تفصیلی در خصوص شیوه های اعتبار سنجی واحد های درسی میان نظام های آموزشی ایران و اتحادیه اروپا پرداخت، و ضرورت توجه به بازار آموزش عالی جهانی و ایجاد امکان گذراندن بخشی از واحد های درسی دانشجویان در دانشگاه های خارجی با ارائه مدرک مشترک، و همچنین راه اندازی دوره های کوتاه مدت آموزشی با اعطای گواهینامه بین المللی در دانشگاه های کشور را تشریح نمود.