برگزاری کارگاه سه روزه با عنوان" میزگردی حول آموزش زبان فرانسه" با حضور خانم دکتر سیلوی ژولیه واستادان دانشگاه تهران در
دانشکده ادبیات، زبانها و تاریخ دانگاه الزهرا(س) روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه 5، 6، و 7 مهر(ساعت 17تا 19) کارگاه سه روزبرای استادان زبان فرانسه دانشگاههای تهران و اطراف با عنوان "میزگردی حول آموزش زبان فرانسه" و با حضور خانم دکتر سیلوی ژولیه (Sylvie Juliers ) برگزار نمود. خانم ژولیه مبتکر و مربی دوره های آموزشی زبان فرانسه موسوم به FLE درکشورهای مختلف از مرکز دانشگاهی مطالعات فرانسه (CUEF) دانشگاه ستاندال گرونوبل 3 فرانسه( Stendhal Grenoble III)، از طرف انجمن ایرانی زبان و ادبیات فرانسه و با همکاری مؤسسه آرتا دانش و گروه زبان و مترجمی فرانسه دانشگاه الزهرا(س) به این میزگرد دعوت شده بود.
روز اول میزگرد با موضوع " Cohérence et cohésion à l’écrit پیوستگی و انسجام در نوشتار" برگزار شد و آقایان دکتر حمیدرضا شعیری از دانشگاه تربیت مدرس و دکتر دانیال بسنج از دانشگاه شهید بهشتی مجری نشست بودند.
نشست روز دوم با موضوع " Didactique du lexiqueآموزش واژگان " و با مدیریت اقای دکتر حمید رضا شعیری انجام شد. خانم دکتر ژولیه با یادآوری اینکه یادگیری زبان همیشه فراتر از آموختن صرف واژه هاست، گریزی نیز به حوزه ترجمه زده و اهمیت "با هم آیی هاCollocations " در یادگیری زبان و حتی در آموزش ترجمه و آگاهی معلم زبان از این امر را خاطر نشان ساخت.
موضوع روز سوم "Technique de communication : argumenter et convaincreتکنیکهای انتقال : استدلال کردن و قانع نمودن" بود که آقای دکتر محمد رحیم احمدی از دانشگاه الزهرا(س) مدیریت جلسه را به عهده داشت. دراین نشست دکتر احمدی ابتدا شمه ای از تاریخچه استدلال از دوران ارسطو بدین سوی و برخی مفاهیم اساسی را در این زمینه یادآور شد. وی با آشاره به تدریس این رشته در مدارس و دانشگاههای فرانسه، مشکلات زبان آموزان را در درک مفاهیم استدلالی و همچنین نگارش متون متشکل و مستدل خاطر نشان ساخت. پس از آن پرفسور ژولیه با تحلیل چند متن کوتاه مطبوعاتی و تصویری روشهای آگاه نمودن زبان آموزان را نسبت به جنبه استدالی زبان و استفاده از ادات استدلالی در گفتار و نوشتار را بیان کرد. توجه به سطح زبان آموز هنگام یادگیری و در نظر گرفتن فضای فرهنگی و بومی زبان آموز نکته دیگری بود که وی اهمیت آن را یادآور شد. نکته جالب در هر سه روز استفاده خانم ژولیه از مثالهای متعدد و مراجعه مداوم به شرکت کنندگان برای ارائه مثال به منظور ملموس نشان دادن نکته های نظری بود.
در هر سه روز میزگرد، استادان ودانشجویان(دکتری وفوق لیسانس) با طرح پرشسهای مهم یا به چالش کشاندن نظریات بیان شده آموزشگر، علاقه فراوان خود را به برگزاری چنین همایشهایی به نمایش گذاشتند.