پروفسور کریستف ولف، استاد رشته مردم شناسی و آموزش و پرورش دانشگاه برلین و بنیانگزار مرکز بین رشته ای مردم شناسی تاریخی ، که به دعوت مرکز مطالعات و همکاریهای علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در کشورمان به سر می برد، در روز چهارشنبه 17 اردیبهشت ماه 1393 با هماهنگی مرکز نام برده، در محل تالار دکتر تورانی دانشگاه الزهرا(س) سخنرانی کرد. وی در زمینه های مردم شناسی تاریخی، یادگیری خلاق، زیباشناسی، مردم شناسی فرهنگی، و نقش آیین و رسوم در آموزش و پرورش بیش از 500 کتاب و مقاله به چاپ رسانده است . آثار وی به 15 زبان دنیا ترجمه شده است.
پروفسور ولف درسخنرانی خود تحت عنوان "مبانی یادگیری تقلیدی در زندگی اجتماعی" ، اساس آموزش فرهنگی در جوامع بشری را یادگیری تقلیدی خلاق دانست. وی ضمن مخالفت با سنجش و تنبیه در امر آموزش، بر نقش مهم هنر در آموزش تقلیدی خلاق تاکید کرد. هنر در رشد تخیل و پرورش حواس انسان موثر است و میتواند نقش مهمی را در آموزش فرهنگی بر عهده گیرد. به اعتقاد وی فرهنگ معنای وسیعی دارد و کلیه تجربیات فرهنگی نوع بشر را در برمی گیرد . آموزش فرهنگی به صورت تقلید خلاق نقش اساسی در پرورش نوزاد انسان دارد. برخلاف نوزادان حیوانات که یادگیری در آنها براساس غریزه و با تاثیرپذیری از رخدادهای محیط فیزیکی حیوان صورت می پذیرد، آموزش در نوزاد انسان به صورت الگوبرداری(تقلید) خلاق از تجربیات فرهنگی بشری انجام می گیرد، چراکه انسان امکانات بیشتری برای شناخت جهان در اختیار دارد. شخصیت انسان با فراگیری خلاق تجربیات فرهنگی شکل می گیرد. عواطف و ارتباطات اجتماعی معمولا از طریق عقلانیت و شناخت شکل نمی گیرند ، بلکه از طریق یادگیری غیرمستقیم و تقلیدی فرا گرفته می شوند. همچنان که آموختن زبان مادری نیز از طریق آموزش دستورزبان صورت نمی گیرد، بلکه از طریق تقلید خلاق در موقعیتهای مختلف تعامل با اطرافیان کودک انجام می پذیرد. با وجود آن که اساس آموزش فرهنگی بر تقلید است اما نتیجه حاصل همواره یکسان نیست. هرکس براساس ویژگی های فردی خود و به تناسب تجربیاتی که در معرض آن قرار می گیرد، گونه ای خاص از شخصیت و رفتار اجتماعی را کسب می کند. این همان مفهوم خلاق بودن آموزش های فرهنگی است.
پروفسور ولف در مورد یادگیری رفتارها و ویژگی هایی که در همه دوران ها و در سراسر جهان منفی قلمداد می شوند، گفت: در طرز تفکر افلاطونی باید کودک را از هرآنجه منفی است دور نگه داشت، تا الگوهای منفی در ذهن او ثبت نشوند. اما روش ارسطویی می گوید از آنجا که امکان حذف هرآنچه منفی است وجود ندارد، باید با گفت و گو و آموزش یادگیری این بخش را مسدود کرد. باید قدرت مقابله را به کودکانمان بدهیم. یک تفاوت ما با حیوانات این است که ما بر اساس غریزه رفتار نمی کنیم. ما می توانیم در مقابل فرصت ها "نه" بگوییم. انتخاب ویژگی نوع بشر است.
به گفته پروفسور ولف فرایند تقلید براساس تخیل و توانایی تجسم ذهنی انسان صورت می گیرد. در این فرایند ما دنیای بیرون را درونی می کنیم. زمان طولانی لازم است تا فرهنگ انتقال یابد. در جریان یادگیری تقلیدی ارزش های پنهان فرهنگی نیز منتقل می شوند. به اعتقاد پروفسور ولف یادگیری تقلیدی خلاق باید در مدارس وارد شود. در این یادگیری انسان باید بدون ترس از تنبیه اشتباه کند. همانطور که در یونسکو هم مطرح شده ، یادگیری تنها این نیست که یک برنامه مشخص درسی را آموزش ببینیم. ما به آموزش هایی نیاز داریم که ممکن است یک برنامه درسی پاسخ گوی آن نباشد. این آموزش ها از طریق یادگیری تقلیدی خلاق صورت می پذیرد. امروزه آموزش معلم محور در سطح جهان به آموزش دانش آموز محور بدل شده است. در این کلاس ها معلم حرف نمی زند بلکه کودکان به شکل فعالی در فرآیند آموزش سهیم اند.
در پایان پروفسور ولف گفت: توجه به یادگیری تقلیدی مهم است. چون بخش آگاهانه و غیرآگاهانه دارد و نقش مهمی در شکل گیری شخصیت ما و کودکانمان ایفا می کند. امروزه در قرن بیست و یکم با توجه به جهانی شدن ، دو دیدگاه شبیه سازی همه انسان ها به یکدیگر و یا حفظ هویت بومی انسان ها مطرح است. ما باید راه هایی برای تلفیق این دو دیدگاه بیابیم. عواطف بشری در همه جای جهان یکسان ند اما در بستر تاریخی و فرهنگی متفاوت، تعاریف متفاوتی پیدا می کنند. در آموزش بین فرهنگی باید به کیفیت روانی و آداب و رسوم و ارزش های فرهنگی ملت ها توجه داشت. در پایان سخنرانی پروفسور ولف که با استقبال گسترده استادان و دانشجویان رشته های مربوط روبرو شد، ایشان به پرسش های حاضران پاسخ دادند و در مورد نکات تازه گفت و گو و تبادل نظر صورت گرفت.
دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه از زحمات بیدریغ سرکار خانم ها افسانه نراقی و گلنار مهران ، استادان محترم گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی و همکاری بی دریغ جناب آقای دکترسعید رضایی شریف آبادی رییس محترم دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی و همچنین تلاش ها و همکاری دانشجویان عزیز انجمن علمی دانشجویی مدیریت آموزشی در برگزاری این گردهم آیی صمیمانه سپاسگزار است. هم چنین از همکاری جناب آقای دکتر بابایی رییس محترم دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد و همکاران محترمشان در گروم علوم اجتماعی در اطلاع رسانی به استادان و دانشجویان آن دانشکده قدردانی می تماید.