در ادامه ی برگزاری اولین کارگاه آموزشی بین المللی معرفی نظام های رتبه بندی دانشگاهی که در تاریخ 15 و 16 تیرماه 1400 مصادف با 6 و 7 جولای 2021 توسط مرکز همکاریهای علمی بین المللی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، به میزبانی دانشگاه الزهرا، و با همکاری دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دومین روز برگزاری کارگاه آموزشی، با شرکت مدیران، اعضای هیات علمی و کارشناسان دانشگاههای سراسر کشور، صبح روز چهارشنبه 16 تیرماه با تلاوت قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی ایرانبرگزار شد.
در روز دوم کارگاه، پس از پخش فیلم معرفی دانشگاه الزهرا، دکتر پریچهر حناچی مدیر همکاریهای علمی بین المللی دانشگاه الزهرا با خوشامدگویی به شرکت کنندگان، خلاصه ای از سخنرانیها و برنامه های روز گذشته را بیان نمود. دکتر حناچی سپس از دکتر نادر آل ابراهیم دعوت کرد سخنان خود را تحت عنوان رویت پذیری و تاثیر آن در رتبه بندی دانشگاهها ارائه نماید.
دکتر آل ابراهیم، مشاور رتبه بندی دانشگاهی، با تاکید بر اهمیت و تاثیر شهرت و رویت پذیری دانشگاهها در بالابردن میزان استناد مقالات، و همچنین چاپ مقالات با کیفیت بالا، به این نکته اشاره کرد که جایگاه دانشگاههای ایرانی از نظر تعداد مقالات چاپ شده در نشریات بین المللی خوب است و جایگاه بیستم را در میان کشورهای جهان دارد اما از لحاظ تعداد ارجاعات نسبت به کشورهای هم رده، پایین تر است. وی علت این امر را رویت پذیری پایین دانشگاههای ایران دانست.
در ادامه دکتر افسانه توسلی، مدیر امور پژوهشی دانشگاه و مسئول پروژه ارتقائ دانشگاه الزهرا در خصوص سیستم های رنکینگ دانشگاهی، و تجربیات دانشگاه الزهرا در ارتقا به تراز بین المللی سخنان مبسوطی ارائه کرد. دکتر توسلی گفت: نظام های رتبه بندی دانشگاهی مشکلات و مسائلی دارند و هیچیک نمی توانند معرف واقعی رنکینگ دانشگاهها باشند، اما در حال حاضر ابزار دیگری برای این امر وجود ندارد. وی از عدم رویت پذیری کافی دانشگاه به عنوان یکی از موانع اصلی ارتقائ رتبه دانشگاه در رنکینگ جهانی یاد کرد و افزود: این موضوع در تعداد استناد مقالات نیز تاثیرگذار است. دکتر توسلی با اشاره به رشد تعداد محققان، رشد تعداد مقالات، افزایش تعداد دانشجویان بین المللی و افزایش تعداد استنادها و نمایه سازی های بین المللی دانشگاه الزهرا گفت: نهایتا این اعضای هیات علمی دانشگاه هستند که موجب ارتقائ رتبه ی دانشگاه می شوند.
دکتر آزاده مداحی رئیس مرکز ارزیابی و پایش عملکرد دانشگاه الزهرا در خصوص مطالعه تطبیقی رنگینگ های معتبر بین المللی تایمز، کیو- اس، شانگهای، لایدن، و یو- اس نیوز، تجارب برخی موسسات برتر و ارائه راهکارهای ارتقا مطالبی ارائه داد. وی به بررسی رویکرد دانشگاههای برتر جهان، معرفی نظام های رتبه بندی معتبر و راهکارهای بهبود پرداخت و افزود: این وظیفه در دانشگاه الزهرا به مرکز ارزیابی و پایش عملکرد دانشگاه محول گردیده است. دکتر مداحی با ابراز خوشوقتی از افزایش مشارکت دانشگاههای ایرانی در نظام های رتبه بندی بین المللی، درخصوص کسب جایگاههای برتر و رقابت پذیری دانشگاههای ایرانی در مقایسه با سایر موسسات جهانی گفت: انتشارات و شهرت وزن بالایی در تایمز و کیواس دارد و باید مورد ارزیابی و توجه قرار گیرد. وی با تاکید بر ضرورت شناسایی هدفمند توانمندیهای پژوهشی و مزیتهای رقابتی و اولویتهای تحقیقاتی متمایزکننده دانشگاهها، و برنامه ریزی جامع و تفصیلی پژوهشی با هدف تاثیرگذاری بر جامعه ی محلی/منطقه ای/ملی/بین المللی گفت: پرداختن به مشکلات مهم و اصلی محلی، منطقه ای و ملی منجر به اثرگذاری بیشتر دانشگاه بر جامعه می شود.
نشست بعدازظهر روز دوم کارگاه، به سخنرانی دکتر اشوین فرناندز، مدیرمنطقه ای خاورمیانه، شمال افریقا و جنوب آسیای موسسه رتبه بندی QS در خصوص معرفی نظام رتبه بندی کیو اس اختصاص داشت. وی با اشاره به این که هیچیک از مدلهای رتبه بندی کاملا صحیح نیستند، اما برخی از آنها می توانند مفید باشند، به معرفی مزایای نظام رتبه بندی کیو اس پرداخت. متدولوژی ساده، نتایج پایدار، وابستگی به نظم، عدم وابستگی به زبان خاص، و کم تاثیرپذیری از گزارش های شخصی، از مزایای این نظام رتبه بندی محسوب می شود. دکتر فرناندز در پایان سخنان خود به پرسشهای شرکت کنندگان درخصوص رتبه بندی کیواس پاسخ گفت.
مرکز همکاریهای علمی بین المللی وزارت عتف در پایان کارگاه آموزشی از شرکت کنندگان خواست نظرات و پیشنهادهای خود را در خصوص برگزاری این کارگاه آموزشی به آن مرکز ارسال نمایند تا در برگزاری کارگاههای بعدی مورد نظر قرار گیرد. همچنین گواهینامه شرکت در نخستین کارگاه آموزشی بین المللی رتبه بندی دانشگاهی ظرف هفته آینده به تمامی شرکت کنندگان ارسال خواهد شد