مدیریت همکاریهای علمی بین المللی دانشگاه الزهرا با همکاری معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، در راستای عضویت دانشگاه الزهرا در آژانس دانشگاهی فرانکوفونی، کارگاه آموزشی "راهکارهای ارتقائ کیفیت مدیریت راهبردی آموزش عالی در دانشگاههای معاصر" را صبح روز چهارشنبه 14 آذر ماه 1397 با دعوت از معاونان و مدیران بین الملل دانشگاههای کشور و با حضور ریاست دانشگاه، رؤسای دانشکده ها و معاونان و مدیران ارشد دانشگاه الزهرا در تالار پروین اعتصامی مرکز همایش های بین المللی دانشگاه الزهرا برگزار کرد. در این نشست نماینده مرکز همکاریهای علمی بین المللی وزارت علوم و نماینده وابسته علمی سفارت فرانسه در تهران نیز حضور یافتند. پروفسور اریک فرومان رئیس پیشین دانشگاه لیون 2 فرانسه و مؤسس اتحادیه دانشگاه های اروپایی با همکاری آژانس دانشگاههای فرانکوفونی و پشتیبانی بخش فرهنگی سفارت فرانسه در تهران برای تدریس در این کارگاه دعوت شد.
درآغاز نشست ابتدا دکتر پریچهرحناچی مدیر همکاریهای علمی بین المللی دانشگاه پس از خوش آمدگویی به میهمانان، اهداف برگزاری کارگاه را برشمرد. سپس دکتر سیف برقی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا با اشاره به ورود دانشگاه به نسل سوم، دانشگاه های کارآفرین، بر مفید بودن موضوع کارگاه را جهت توسعه مدیریت راهبردی در دانشگاه، تاکید کرد. وی همچنین با اشاره به اهمیت رتبه بندی دانشگاه های ایران با توجه به سیاست های وزارت علوم، تک جنسیتی بودن دانشگاه الزهرا را به عنوان یک شاخص منحصر به فرد، فرصتی برای بهره برداری در راستای ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاه دانست.
پروفسور اریک فرومان با اظهار خوشوقتی از سفر به ایران برای اولین بار و حضور در دانشگاه الزهرا، از مدیریت بین الملل و معاونت آموزشی دانشگاه برای ترتیب دادن این نشست آموزشی قدردانی کرد. وی در نشست اول کارگاه آموزشی با اشاره به لزوم تطبیق دانشگاه ها با شرایط جدید جهانی، با توجه به افزایش تعداد دانشجویان در سطح جهان، و ترکیب بین المللی دانشجویان برضرورت ارتقائ مدیریت راهبردی دانشگاه ها تاکید نمود.
وی با اشاره به مأموریت های سه گانه سنتی دانشگاه ها در خصوص آموزش، پژوهش و خدمات رسانی به جامعه افزود: تمامی دانشگاه ها باید برنامه های آموزشی خود را به سمتی پیش ببرند که بتوانند علوم جدید را به دانشجویان خود بیاموزند، و علاوه بر آن مسؤلیت تغییر جهان و تولید و گسترش فناوری های جدید نیز بر عهده دانشگاه ها می باشد. وی افزود افزایش رقابت بین دانشگاه ها در 15 سال گذشته به سبب ترویج نظام های رتبه بندی دانشگاهی و نیز کمبود منابع مالی موجب کاهش همکاری بین دانشگاه ها شده است. پروفسور فرومان در خصوص دانشگاه های نسل سوم، دانشگاههای کارآفرین، گفت: ضرورت مدیریت تخصصی در دانشگاه ها منجر به بهره برداری از دانش آموختگان دانشگاه در کادر مدیریت همان دانشگاه می شود. این موضوع به خاطر آشنایی با مسائل خاص دانشگاه و ایجاد مسؤلیت تأمین نیروی کار مورد نیاز دانشگاه قابل توجه است. همچنین از دیگر اهداف دانشگاه های نسل سوم ایجاد فرهنگ کارآفرینی است که معمولا کند و زمان بر است، اما پس از طی زمان مناسب امکان دسترسی به آن فراهم می شود.
دکتر مهناز ملانظری رییس دانشگاه الزهرا با ابراز رضایت از برگزاری کارگاه، بر ضرورت زمینه سازی برای تغییر نگاه مدیریتی در دانشگاه ها تأکید نمود و نتیجه تمامی مباحث مطرح شده را پذیرش تغییر در دیدگاه های تک تک بازیگران صحنه مدیریت دانشگاهی دانست. وی با توجه به تک جنسیتی بودن دانشگاه الزهرا، موضوع کارآفرینی زنان را بسیار جدی قلمداد کرد، و دارای اهمیت و تأثیر گذاری بسیاری در جامعه و خانواده دانست. دکتر ملانظری حضور و استقبال اساتید و مدیران دانشگاه الزهرا از این کارگاه آموزشی را نشانه احساس ضرورت در همه مسؤلان دانشگاه دانست.
در پایان نشان یادبود دانشگاه الزهرا توسط دکتر سیف برقی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه به پروفسور اریک فرومان اعطاشد. شایسته بیان است امکان بهره برداری از این نشست تخصصی از طریق ویدئوکنفرانس برای سایر همکاران دانشگاهی نیز فراهم بوده است.